Dot Com

Dot.com – de Virtuele Economie in drie letters

In het jaar 2000 toont de 25ste verjaardag van het Internet-adres: *.com aan dat het meer is dan nostalgie.
Het onderstaande persbericht toont zowel het succes als het falen aan van de “virtuele economie”.
“Van nerd en schlemiel tot de populairste zakenman van het web”. De carrière van ‘dotcom’ kent pieken en dalen. Ongeveer 25 jaar geleden werd het eerste internetadres dat eindigt op .com geregistreerd. Het Amerikaanse computerbedrijf Symbolics claimde het Internet adres: symbolics.com. In een kwart eeuw groeide dotcom uit tot het adres voor uitsluitend computers en werd het een symbool voor de virtuele economie. Als een uiteenspattende zeepbel, ontstonden diverse grote Internet bedrijven waaronder: Google.com, Amazon.com en Dell.com.

Op dit moment zijn er meer dan 84 miljoen websites die eindigen op .com. Het is de populairste zogenoemde generieke domeinnaam van het web. Circa 20 miljoen webadressen eindigen op .net. Het aantal Nederlandse domeinnamen, eindigend op .nl bedraagt nu ruim 3,8 miljoen.
Op 1 mei registreerde de Nederlander Piet Beertema, medewerker van het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam, het eerste.nl-adres
cwi-nl.
Vijfentwintig jaar .com is meer dan nostalgie over internetadressen. De punt en de drie letters vormen meer dan een richtingaanwijzer op internet, dan de weg die een mailtje moet nemen onderweg van afzender naar ontvanger. Dotcom representeert het slagen en falen van internet. Het staat in de eerste plaats voor de opgeblazen economie van eind jaren negentig.
Een fantasierijke domeinnaam, eindigend op .com, een paar mooie beloften en grote investeringen, leken belangrijker dan winst maken. De sector overleefde de millenniumbug, maar ging ten onder aan simpele bedrijfseconomie. Geen winst, geen toekomst. De dotcomzeepbel barstte uiteen, in Nederland het best geïllustreerd door de geflopte beursgang van internetaanbieder Worldonline op 17 maart 2000.

De virtuele bedrijfsmodellen raakten op de achtergrond, maar dotcom groeide door. Niet de grote, opgepompte verhalen werden een succes, maar slimme dotcoms van de garages en de zolderkamer.
Internetextensie .com Meestgebruikte extensie, bedoeld voor bedrijven, afgeleid van ‘commercial’. Andere belangrijke extensies die in 1985 ontstonden:
.gov (government), .edu (education), .mil (military), .org (organization, voor non-profit organisaties) en .net (network, voor netwerkbedrijven).

Oude (nog steeds geregisteerde) .coms
1. 15 mrt 1985 symbolics.com
2. 24 apr 1985 BBN.com
3. 24 mei 1985 think.com
4. 11 jul 1985 MCC.com
5. 30 sep 1985 DEC.com
6. 7 nov 1985 northrop.com
7. 9 jan 1986 xerox.com
8. 17 jan 1986 SRI.com
9. 3 mrt 1986 HP.com
10. 5 mrt 1986 bellcore.com

De kostbaarste .com Insure.com verkocht voor $16 miljoen (in 2009)